brengt je verder

Als kind was het vanzelfsprekend om fouten te maken. Leren praten nam…
Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit…
Carol Dweck was 4 september 2019 voor de allereerste keer in Nederland…
Growth mindset en stress-hormoon Growth Mindset is een veelbesproken onderwerp in het…
Bron: onderzoekonderwijs.net “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik…
Een kennismaking met het gedachtengoed van James Nottingham. Op 5 oktober is…
30 jaar geleden raakten dr. Carol Dweck en haar collega’s geïnteresseerd in…

Een meta-analyse van 10 verschillende onderzoeken, toonde aan dat leerlingen lesgeven over de neuroplasticiteit van de hersenen een groeimindset stimuleert, wat leidt tot verbeteringen in de motivatie van leerlingen om te leren.

Er waren ook positieve effecten op de leerresultaten van leerlingen, voor lezen, maar in het bijzonder voor wiskunde. Dit effect was het grootst onder leerlingen die moeite hadden met het vak. Dit komt waarschijnlijk omdat die leerlingen vaak ten onrechte geloven dat goed zijn in wiskunde het resultaat is van een aangeboren talent. Als ze denken dat zij dat talent niet hebben, doen ze geen moeite voor rekenen.

De enorme hoeveelheid informatie die leerlingen moeten onthouden voor examens is vaak een bron van demotivatie, omdat ze geloven dat ze nooit alles zullen onthouden en leren, hoeveel lang ze ook studeren.

Het lesgeven over de neuroplasticiteit van hun hersenen zou hen kunnen helpen overtuigen dat effectief studeren mogelijk is. Ze zouden dan weten dat als ze de nodige inspanning en oefening leveren (met behulp van strategieën), hun hersenen zich aanpassen en nieuwe verbindingen leggen, waardoor ze veel nieuwe informatie kunnen leren en onthouden - meer dan dat ze voorheen dachten.

Het vermogen van de hersenen om dit te doen werd onlangs aangetoond in verrassend onderzoek dat volgde op taxichauffeurs die 320 verschillende routes door Londen hadden geleerd en geoefend om een ​​test te doorstaan. In vergelijking met controlegroepen vertoonden ze verbeterde myelinisatie in de hersenen - wat betekent dat ze nieuwe informatie efficiënter konden verwerken als gevolg van oefening.

Verbeterde reactie op fouten

Het brein is geprogrammeerd om een ​​van de twee verschillende reacties op fouten te hebben. De eerste is wanneer het brein een fout ziet als een probleem dat moet worden opgelost en daarom zijn aandacht daarop richt. Dit betekent dat het brein fouten beter gaat herkennen en begrijpen, zodat, als zich een soortgelijke situatie opnieuw zou voordoen, het brein van de vorige fout heeft geleerd en beter in staat is om te voorkomen dat het opnieuw voorkomt.

De tweede reactie is negatief, waarbij de hersenen een fout als een bedreiging zien en deze proberen te blokkeren of negeren, om zichzelf te beschermen tegen eventuele negatieve emoties die zich kunnen voordoen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer individuen geloven dat hun hersenen vormbaar blijven (zoals ze vaak doen wanneer ze de neuroplasticiteit van de hersenen begrijpen), ze eerder de eerste reactie ervaren en daarom fouten als een kans zien om te leren en te verbeteren. Aan de andere kant, wanneer een persoon gelooft dat zijn capaciteiten vast zijn (en neuroplasticiteit niet begrijpt), is de tweede reactie waarschijnlijker. Als gevolg hiervan kunnen studenten dezelfde fouten steeds opnieuw herhalen zonder ervan te leren en hun falen te wijten aan een gebrek aan bekwaamheid.

Conclusie

Leerlingen onderwijzen over de neuroplasticiteit van de hersenen kan een aantal positieve effecten op hen hebben. Het kan heel motiverend zijn om te weten dat hun hersenen zich ontwikkelen en verbeteren en dat ze dit proces kunnen helpen versnellen. Dit zal hopelijk ertoe leiden dat minder leerlingen een profiel kiezen dat geen vakken bevat waarvoor ze ‘geen aanleg’ hebben. Naast liefde voor leren, kan het ook leiden tot een verbetering van hun manier van denken over zichzelf en hun toekomstmogelijkheden.

Lessen over neuroplasticiteit vind je ook in ons boek Growth Mindsetlessen voor de basisschoolcover mindsetlessen voorkant web

Gratis een les proberen? 

button Download gratis lessen

 

  1. Metacognitieve strategieën 
    In een interview zei Dweck dat leerlingen vragen om door te zetten niet genoeg is om een growth mindset te stimuleren. Je kunt bijvoorbeeld metacognitieve vragen stellen, zoals ‘wat zou je anders kunnen doen?’. Dit helpt voorkomen dat leerlingen doorzetten en daarbij dezelfde fouten blijven maken.

  2. Om feedback vragen
    Mensen met een growth mindset vragen om feedback en hechten meer waarde aan feedback dan mensen met een fixed mindset. Voor mensen met een growth mindset zijn nieuwe ervaringen een kans om nieuwe dingen te leren, zichzelf te ontwikkelen en uit te dagen. Terwijl mensen met een fixed mindset  nieuwe dingen zien als een test om hun capaciteiten te toetsen.
    Feedback geven is goed, maar stimuleer vooral dat leerlingen om feedback vragen. Daardoor zullen ze het in de toekomst vaker vragen en dat heeft een positief effect op leren. Of het nu feedback is op iets is wat goed ging of niet goed ging.  

  3. Doorzettingsvermogen
    De wil om door te zetten en tegenslagen te boven komen wordt vaak gezien als een belangrijke vaardigheid in het leven. Veel Olympisch kampioenen zijn echte doorzetters en benoemen het als een belangrijke succesfactor. Onderzoek toont aan dat mensen met een growth mindset langer doorzetten. In de Verenigde Staten komt onderzoek naar het effect van ‘grit’ (hiermee bedoelt men voor een langere periode doorzetten en vol passie gericht zijn op één doel) nog maar net van de grond, maar het wordt al gerelateerd aan succes op school, in hoger onderwijs, bij militaire training en aan succesvol zijn in het leven. Het is interessant om deze onderzoeken te blijven volgen.

  4. Moeilijke taken kiezen
    Voor mensen met een fixed mindset staat fouten maken gelijk aan minder slim zijn. Daardoor doen ze liever dingen die ze goed kunnen. Op de lange duur leidt dat tot slechter presteren. Iedereen maakt fouten, dat is onvermijdelijk. Door een leerling aan te moedigen om lastigere opdrachten te kiezen en het leren te verdiepen, stimuleer je een growth mindset. Een growth mindset kan helpen om meer moed te tonen en nieuwsgierig te zijn; een belangrijke eigenschap waarmee je veel kunt bereiken, meer dan alleen goede leerresultaten en uitblinken in sport.

  5. Je eigen verwachtingen overtreffen
    In een onderzoek werd deelnemers gevraagd om 4 kilometer zo hard te fietsen als ze konden. Daarna fietsten ze nog een keer, tegen een weergave van zichzelf met hun eerdere prestatie. Wat ze niet wisten was dat in die weergave hun eerdere prestatie nog wat opgevoerd was, dus sneller  dan ze werkelijk gereden hadden de eerste keer. Wat bleek? Deelnemers versloegen zichzelf in die tweede. De conclusie was dat mensen niet de beste voorspellers zijn van hun best mogelijke prestatie en dat ze hun eigen verwachtingen kunnen overstijgen.  

Wil je meer weten over growth mindset, je eigen mindset en hoe je er in de klas vorm en inhoud aan kunt geven? 
Schrijf je in voor een training.
Data en locaties 

Neem contact op met een van onze trainer voor een oriëntatie.
Onze trainers. 

Wil je geïnspireerd worden en in 1 dag er alles over weten? 
Mindset – Laat talent groeien is daarvoor hét evenement. 5 oktober 2018, met James Nottingham als internationale gastspreker. 
Programma en inschrijven 

Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om een ​​groeimindset te hebben; het kan leerlingen beschermen tegen de schadelijke effecten van stress. Maar hoe kunnen leraren een groeimindset ontwikkelen bij hun leerlingen? Hier zijn enkele suggesties:

  • Subtiel
    Recent onderzoek heeft aangetoond dat subtiele strategieën veruit de meest effectieve manier zijn om leerlingen te leren een groeimindset te ontwikkelen. Onopvallende strategieën zorgen ervoor dat leerlingen niet merken dat hun leraar een interventie doet, waardoor leerlingen meer geneigd zijn om op een natuurlijke manier te handelen en hun gedrag en reacties niet te veranderen. 
  • Het ontwikkelen van veerkracht bij je leerlingen
    Je kunt de veerkracht van leerlingen ontwikkelen door ze strategieën te geven om beter te falen. Daardoor gaan ze anders over falen denken; als een kans om te leren. Ze kunnen dan bijvoorbeeld om feedback vragen, nadenken over wat ze hebben geleerd en bepalen wat ze de volgende keer anders zouden doen.
  • Groeimindset-taal
    Om leerlingen te leren dat hun capaciteiten niet vaststaan en dat ze kunnen worden verbeterd door inspanning en doorzettingsvermogen, moeten leraren de juiste bewoordingen gebruiken een groeimindset in hun klas te ontwikkelen. Moedig leerlingen aan om te denken: "Ik geloof dat ik beter kan worden" en "Ik ben hier nog niet goed in ..." in plaats van "Ik kan het niet".

 

Nog wat tips

Een groeimindset stimuleer je door:

  • inzet te bevestigen en te complimenteren
  • niet het antwoord maar de strategie belangrijk te maken
  • door hoge verwachtingen te hebben van leerlingen
  • leerlingen te leren hoe ze uitdagingen aanpakken
  • de sfeer in de klas dat fouten maken mag, benoem ze als positieve leermomenten
  • leerlingen te leren over hoe het brein werkt

Een hele schoolbenadering

Groeimindsetstrategieën zijn effectiever als ze door de hele school gebruikt worden en in veel verschillende situaties. Door in alle lessen groeimindsetstrategieën aan bod te laten komen, kunnen leerlingen oefenen om ze te gebruiken in verschillende situaties (op school, bij het sporten, als ze een instrument leren bespelen,…) en om de positieve impact die deze strategieën hebben beter te begrijpen.

Door leerlingen te helpen een groeimindset te ontwikkelen, kunnen ze stress en druk beter beheersen.

Sommige stress in het leven is onvermijdelijk en leraren kunnen leerlingen hier niet tegen beschermen. Maar als leerlingen begrijpen dat hun capaciteiten kunnen groeien door inspanning en doorzettingsvermogen, hebben ze de beste kans om tegenslagen te overwinnen. Deze kennis kan helpen relativeren. 

Unieke kans 

Nu heb je de unieke kans om prof. dr. Carol Dweck te ontmoeten. Op 4 september presenteert ze haar onderzoeken en haar mindsettheorie.

Kies voor een compact ochtendsymposium of een veelzijdig middagprogramma met inspirerende sessies.

Bekijk het programma op www.aanmelder.nl/caroldweck

Schrijf nu in! Onze excuses als door drukte de werking van het inschrijfformulier enigszins vertraagd is. 

button Nu inschrijven

 

Pagina 1 van 3

 

Growth Mindsets is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0