Basistraining Growth Mindset
3 bijeenkomsten van ongeveer 3 uur
In dit traject gaat het vooral om:
- Kijken naar en herkennen van leerlinggedrag in relatie tot Growth Mindset.
- Reflecteren op je eigen mindset en kansen zien en ervaren om je onderwijs te versterken
- Kansen creëren om leerlingen te stimuleren hun volgende stap te zetten!
- Kijken naar praktijkvoorbeelden om de mindset op school te stimuleren
- Zelf praktijkvoorbeelden creëren en delen met collega’s/deelnemers
Er zijn veel manieren om het hebben van een growth mindset bij jonge kinderen, leerlingen en studenten te stimuleren. In onze basistraining besteden we aandacht aan vier actiegebieden:
- Taal en Feedback
- Leren over het brein
- Leren over de growth mindset
- Lesgeven vanuit een growth mindset
“Door de training Growth Mindsets ben ik me veel bewuster van de feedback die ik geef.”
“Door te werken met Growth Mindsets hoor ik mezelf soms echt praten…”
“Growth Mindsets raakt mij als persoon. Dit gun ik alle leerlingen.”
“Growth Mindsets biedt perspectief, het gaat over geloof in jezelf en in je potentie.”
“Kinderen hebben recht op dromen dat ze alles kunnen bereiken als ze er echt voor willen gaan en ze hebben recht op volwassenen die in hen geloven en hen stimuleren om de volgende stap te zetten.”
Inspiratiebijeenkomst
In 1,5 uur kennismaken met het concept Growth Mindset en de vier actiegebieden die erbij horen. Met prikkelende voorbeelden, reflectie op herkenbaarheid in eigen taalgebruik en gedrag, praktisch bruikbare ideeën en tips.
Deze bijeenkomst kan een start zijn voor vervolgtrainingen.
Er zijn vervolgmogelijkheden die zich richten op vaardigheden van leraren, en op de school als geheel. Een growth mindset is het mooiste dat je een kind kunt meegeven. Daarmee vergroot je hun kansen op succes. En daarbij: als leerlingen leren belangrijk vinden, meer inzet tonen en verantwoordelijkheid nemen om zichzelf te ontwikkelen tot wie ze willen zijn, komt dat hunzelf ten goede alsmede hun leerkracht. Niets zo fijn voor een leerkracht als gemotiveerde leerlingen, die weten wat ze moeten doen als ze vastlopen, twijfelen of angst hebben om te beginnen aan een moeilijke taak.
Individueel aan de slag? Bekijk ons open aanbod.
Twee basismodules als start 3 uur (per bijeenkomst)
Basismodule 1
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Eigen ideeën/opvattingen over het concept intelligentie
|
Wetenschap over intelligentie
|
Reflectie op (eigen) taalgebruik en feedback |
Wat is een growth mindset en een fixed mindset? |
|
Rol inzet en doorzettingsvermogen |
|
Mindsets in taal en feedback |
|
Leren herkennen van een growth mindset. |
|
|
Informatie over vervolgtraject
|
Studieopdrachten observatie, lezen, monitoring |
Basismodule 2
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Reflectie op herkenbaarheid in (eigen) gedrag en taalgebruik.
|
Wetenschap over brein, hoe hersenen werken en neuroplasticiteit
|
Wat betekent het voor jou? |
Lesgeven over hoe de hersenen werken aan leerlingen |
Wat vraagt het van je? |
Ouders betrekken |
Wat heb je nodig? |
|
|
|
Keuze maken voor vervolg
|
Studieopdrachten passend bij de vervolgmodule |
Vervolgmodules Tijdsduur 3 uur
Aantal en volgorde naar keuze.
Keuzemodule Taal en feedback
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Feedback oefenen
|
Feedback versus complimenten
|
Trainen van eigen taalgebruik/ herformuleren |
Fasen van feedback |
|
Rapporten |
|
Gesprekken met leerlingen en ouders |
|
Met Kaganstructuren onderlinge interactieprocessen reguleren/stimuleren |
Keuzemodule inzet en doorzettingsvermogen
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Reflectie op het erkennen en bevestigen van inspanning
|
Lesgeven over effect inspanning
|
Monitoren eigen doorzettingsvermogen |
Inspanning bevestigen (link Marzano) |
|
Leerlingen aan het woord over hun inzet |
|
Verwachtingen ten aanzien van eigen prestaties |
|
De “leerdip” |
Keuzemodule zelfcontrole
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Monitoren eigen zelfcontrole
|
Wetenschap over effect zelfcontrole
|
Reflectie op en ontwikkelen van voorbeeldgedrag |
Link met executieve functies |
|
5 stappen |
|
Kindplannen maken |
Keuzemodule lesgeven aan leerlingen over growth mindset
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Presentaties voorbereiden
|
Lesideeën opdoen en voorbereiden
|
Beeldopnames maken en bespreken |
Lesmateriaal verzamelen |
|
Met Kaganstructuren onderlinge interactieprocessen reguleren/stimuleren |
Keuzemodule ouders betrekken
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Presentaties voorbereiden
|
Ideeën opdoen
|
Beeldopnames maken en bespreken |
Ouderinformatie voorbereiden |
|
Afspraken op teamniveau |
Keuzemodule responsieve organisatie en differentiatie
Veranderlijn houding en gedrag |
Veranderlijn kennis en vaardigheden |
Durven loslaten
|
8 stappen voor een responsieve organisatie en differentiatie (link HGW 2.0, Marzano, Hattie) |
Herontwerpen |
|
Oefenen met een lessenreeks voor 1 vak |
|