Succes gaat nauwelijks om hoe slim je bent. De internationaal vermaarde psychologe Carol Dweck toonde aan dat een growth mindset heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen (en ook volwassenen). Het gaat over het hebben van vertrouwen in je eigen kunnen en weten dat je door oefening kunt groeien. Een growth mindset draagt bij aan de motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, hun doorzettingsvermogen en creativiteit. Leerkrachten kunnen invloed uitoefenen op de mindset van hun leerlingen en een growth mindset bij zichzelf en bij leerlingen stimuleren.
Fixed mindset
Als je ervan overtuigd bent dat je basiskwaliteiten zoals intelligentie of talent voor iets vaststaan (je wordt ermee geboren) dan heb je een ‘fixed mindset’. Mensen met een fixed mindset besteden vaak meer tijd aan het inventariseren hoe slim en talentvol ze zijn in plaats van het ontwikkelen van hun intelligentie en talent. Ze geloven ook dat als je talent hebt, je succes zult hebben. Dat komt lang niet altijd uit.
Growth mindset
Als je een ‘growth mindset’ hebt, geloof je dat je vaardigheden kunt ontwikkelen door toewijding en door hard te werken. Je hersencapaciteiten en talent zijn nog maar het begin.
Als dat je overtuiging is, leer je graag en sta je jezelf toe fouten te maken om ervan te leren. Dit is onmisbaar om grootse dingen te bereiken. Bijna alle mensen die echt ver gekomen zijn, hadden een growth mindset.
Het hebben van een growth mindset kun je leren!
De invloed van mindsets is onderzocht door Carol Dweck. Zij leidt al jaren onderzoek naar de invloed van mindsets op leren en ontwikkelen.
Lees meer over de resultaten van enkele studies.