brengt je verder

Tips voor leerkrachten

Hoe kunnen leerkrachten invloed hebben op de motivatie en het succes van leerlingen?

(Bron: interview met Carol Dweck door Education World)

Wat kunnen leerkrachten doen om leerlingen die worden geconfronteerd met uitdagingen te helpen en er niet door overweldigd te raken? Hoe komt het dat leerlingen uitvallen als ze naar het voortgezet onderwijs gaan? Doet het label ‘(hoog)begaafd’ meer kwaad dan goed? Kun je een gevoel van eigenwaarde aanleren? Vragen die Carol Dweck kan beantwoorden op basis van de onderzoeken die zij deed.

Carol Dweck: Er is geen relatie tussen de capaciteiten of intelligentie van leerlingen en het ontwikkelen van op meesterschap gerichte kwaliteiten. Sommigen van de slimste leerlingen vermijden uitdagingen, hebben een afkeer van inspanning en moeilijke vraagstukken.
Sommigen van de minder goede leerlingen zijn echte doorzetters, bloeien op van uitdagingen, houden vol als het moeilijk wordt, en bereiken meer dan u van ze verwacht.

Dit toont aan dat ergens goed in willen worden, meesterschap ontwikkelen, gaat over het hebben van de juiste mind-set. Het gaat niet om hoe slim je bent. Leerlingen met een op meesterschap gerichte mindset kunnen, al is het na enige tijd, meer. 

 

 

 

 

Growth Mindsets is een gezamenlijk project van :

partner logo bazalt partner logo hco partner logo rpcz