brengt je verder

Groeimindset, motivatie en leerhouding

Een meta-analyse van 10 verschillende onderzoeken, toonde aan dat leerlingen lesgeven over de neuroplasticiteit van de hersenen een groeimindset stimuleert, wat leidt tot verbeteringen in de motivatie van leerlingen om te leren.

Er waren ook positieve effecten op de leerresultaten van leerlingen, voor lezen, maar in het bijzonder voor wiskunde. Dit effect was het grootst onder leerlingen die moeite hadden met het vak. Dit komt waarschijnlijk omdat die leerlingen vaak ten onrechte geloven dat goed zijn in wiskunde het resultaat is van een aangeboren talent. Als ze denken dat zij dat talent niet hebben, doen ze geen moeite voor rekenen.

De enorme hoeveelheid informatie die leerlingen moeten onthouden voor examens is vaak een bron van demotivatie, omdat ze geloven dat ze nooit alles zullen onthouden en leren, hoeveel lang ze ook studeren.

Het lesgeven over de neuroplasticiteit van hun hersenen zou hen kunnen helpen overtuigen dat effectief studeren mogelijk is. Ze zouden dan weten dat als ze de nodige inspanning en oefening leveren (met behulp van strategieën), hun hersenen zich aanpassen en nieuwe verbindingen leggen, waardoor ze veel nieuwe informatie kunnen leren en onthouden - meer dan dat ze voorheen dachten.

Het vermogen van de hersenen om dit te doen werd onlangs aangetoond in verrassend onderzoek dat volgde op taxichauffeurs die 320 verschillende routes door Londen hadden geleerd en geoefend om een ​​test te doorstaan. In vergelijking met controlegroepen vertoonden ze verbeterde myelinisatie in de hersenen - wat betekent dat ze nieuwe informatie efficiënter konden verwerken als gevolg van oefening.

Verbeterde reactie op fouten

Het brein is geprogrammeerd om een ​​van de twee verschillende reacties op fouten te hebben. De eerste is wanneer het brein een fout ziet als een probleem dat moet worden opgelost en daarom zijn aandacht daarop richt. Dit betekent dat het brein fouten beter gaat herkennen en begrijpen, zodat, als zich een soortgelijke situatie opnieuw zou voordoen, het brein van de vorige fout heeft geleerd en beter in staat is om te voorkomen dat het opnieuw voorkomt.

De tweede reactie is negatief, waarbij de hersenen een fout als een bedreiging zien en deze proberen te blokkeren of negeren, om zichzelf te beschermen tegen eventuele negatieve emoties die zich kunnen voordoen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer individuen geloven dat hun hersenen vormbaar blijven (zoals ze vaak doen wanneer ze de neuroplasticiteit van de hersenen begrijpen), ze eerder de eerste reactie ervaren en daarom fouten als een kans zien om te leren en te verbeteren. Aan de andere kant, wanneer een persoon gelooft dat zijn capaciteiten vast zijn (en neuroplasticiteit niet begrijpt), is de tweede reactie waarschijnlijker. Als gevolg hiervan kunnen studenten dezelfde fouten steeds opnieuw herhalen zonder ervan te leren en hun falen te wijten aan een gebrek aan bekwaamheid.

Conclusie

Leerlingen onderwijzen over de neuroplasticiteit van de hersenen kan een aantal positieve effecten op hen hebben. Het kan heel motiverend zijn om te weten dat hun hersenen zich ontwikkelen en verbeteren en dat ze dit proces kunnen helpen versnellen. Dit zal hopelijk ertoe leiden dat minder leerlingen een profiel kiezen dat geen vakken bevat waarvoor ze ‘geen aanleg’ hebben. Naast liefde voor leren, kan het ook leiden tot een verbetering van hun manier van denken over zichzelf en hun toekomstmogelijkheden.

Lessen over neuroplasticiteit vind je ook in ons boek Growth Mindsetlessen voor de basisschoolcover mindsetlessen voorkant web

Gratis een les proberen? 

button Download gratis lessen

 

Growth Mindsets is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0