Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om een groeimindset te hebben; het kan leerlingen beschermen tegen de schadelijke effecten van stress. Maar hoe kunnen leraren een groeimindset ontwikkelen bij hun leerlingen? Hier zijn enkele suggesties:
- Subtiel
Recent onderzoek heeft aangetoond dat subtiele strategieën veruit de meest effectieve manier zijn om leerlingen te leren een groeimindset te ontwikkelen. Onopvallende strategieën zorgen ervoor dat leerlingen niet merken dat hun leraar een interventie doet, waardoor leerlingen meer geneigd zijn om op een natuurlijke manier te handelen en hun gedrag en reacties niet te veranderen. - Het ontwikkelen van veerkracht bij je leerlingen
Je kunt de veerkracht van leerlingen ontwikkelen door ze strategieën te geven om beter te falen. Daardoor gaan ze anders over falen denken; als een kans om te leren. Ze kunnen dan bijvoorbeeld om feedback vragen, nadenken over wat ze hebben geleerd en bepalen wat ze de volgende keer anders zouden doen. - Groeimindset-taal
Om leerlingen te leren dat hun capaciteiten niet vaststaan en dat ze kunnen worden verbeterd door inspanning en doorzettingsvermogen, moeten leraren de juiste bewoordingen gebruiken een groeimindset in hun klas te ontwikkelen. Moedig leerlingen aan om te denken: "Ik geloof dat ik beter kan worden" en "Ik ben hier nog niet goed in ..." in plaats van "Ik kan het niet".
Nog wat tips
Een groeimindset stimuleer je door:
- inzet te bevestigen en te complimenteren
- niet het antwoord maar de strategie belangrijk te maken
- door hoge verwachtingen te hebben van leerlingen
- leerlingen te leren hoe ze uitdagingen aanpakken
- de sfeer in de klas dat fouten maken mag, benoem ze als positieve leermomenten
- leerlingen te leren over hoe het brein werkt
Een hele schoolbenadering
Groeimindsetstrategieën zijn effectiever als ze door de hele school gebruikt worden en in veel verschillende situaties. Door in alle lessen groeimindsetstrategieën aan bod te laten komen, kunnen leerlingen oefenen om ze te gebruiken in verschillende situaties (op school, bij het sporten, als ze een instrument leren bespelen,…) en om de positieve impact die deze strategieën hebben beter te begrijpen.
Door leerlingen te helpen een groeimindset te ontwikkelen, kunnen ze stress en druk beter beheersen.
Sommige stress in het leven is onvermijdelijk en leraren kunnen leerlingen hier niet tegen beschermen. Maar als leerlingen begrijpen dat hun capaciteiten kunnen groeien door inspanning en doorzettingsvermogen, hebben ze de beste kans om tegenslagen te overwinnen. Deze kennis kan helpen relativeren.
Unieke kans
Nu heb je de unieke kans om prof. dr. Carol Dweck te ontmoeten. Op 4 september presenteert ze haar onderzoeken en haar mindsettheorie.
Kies voor een compact ochtendsymposium of een veelzijdig middagprogramma met inspirerende sessies.
Bekijk het programma op www.aanmelder.nl/caroldweck
Schrijf nu in! Onze excuses als door drukte de werking van het inschrijfformulier enigszins vertraagd is.