brengt je verder

Als kind was het vanzelfsprekend om fouten te maken. Leren praten nam…
Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit…
Carol Dweck was 4 september 2019 voor de allereerste keer in Nederland…
Growth mindset en stress-hormoon Growth Mindset is een veelbesproken onderwerp in het…
Bron: onderzoekonderwijs.net “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik…
Een kennismaking met het gedachtengoed van James Nottingham. Op 5 oktober is…
30 jaar geleden raakten dr. Carol Dweck en haar collega’s geïnteresseerd in…

Dale Schunk en Frank Pajares (2005) verhalen over een onderzoek uit 1995 dat meldt dat “naast de invloed van het verstandelijk vermogen, het geloof in zelfredzaamheid een krachtige en zelfstandige bijdrage is aan het verwachte optreden” (p 93). Ze meldden ook een separate meta-analyse, die aangaf dat de gemiddeld gewogen correlatie tussen zelfredzaamheid en werkgerelateerd optreden (G)r =.38 was, hetgeen zich vertaalt in een imposante 28 procent winst in taakuitvoering (p 92).

Pajares (1996) rapporteerde dat leerlingen met een hoge zelfredzaamheid meer volhoudend waren en vaker gebruik maakten van ‘higher-level’ denken (probleemoplossend, besluitvormend en dergelijke). Dat was al eerder door Schunk (1984) aangetoond, die meldde dat zelfredzaamheid bij wiskunde de resultaten beinvloedt. Pajares (1996) vond verder dat de zelfredzaamheid van leerlingen door het toegenomen doorzettingsvermogen ook het geheugen verbetert.

Ook hoe de leerlingen denken wordt door zelfredzaamheid beinvloed. Pajares (1996) merkte op

“leerlingen die geloven dat zij in staat zijn om leertaken te vervullen, gebruiken meer cognitieve en metacognitieve strategieen en houden langer vol dan leerlingen die dat niet geloven” (p 552 – 553).

Paul Pintrich en Elisabeth de Groot (1990) vonden dat “hogere niveaus van zelfredzaamheid (r =.33) en de intrinsieke waarde (r=.63) in verband staan met hogere niveaus van het gebruik van cognitieve strategie” (p 35).

In zijn boek Klaar voor de 21e eeuw beschrijft dr. Robert Marzano welke eigenschappen voor leerlingen essentieel zijn in onze huidige maatschappij. Dat zijn er 5: 3 cognitieve eigenschappen en 2 conatieve eigenschappen. Een van de conatieve eigenschappen is Jezelf kennen en beheersen.

'Te moeilijk' is een zienswijze

Robert Marzano en Jana Marzano (2010) lichtten toe dat bewustzijn en controle over je kijk op een situatie je meer invloed geeft. Iemand die bijvoorbeeld denkt dat een taak te moeilijk is, zal zich kunnen realiseren dat ‘te moeilijk’ een zienswijze is die kan worden veranderd. Vervolgens kan de situatie nog eens opnieuw en wellicht wat positiever worden bekeken.

Ontwikkeling zelfredzaamheid

De sleutel naar begrip en beheersing van jezelf is de ontwikkeling van zelfredzaamheid. In de kern betekent zelfredzaamheid dat iemand controle heeft over zijn of haar leven.

Zelfredzaamheid speelt een belangrijke rol bij prestaties (lees de onderzoeksbronnen). 

Leerlingen helpen met het ontwikkelen van zelfredzaamheid zorgt er voor dat ze optimaal gebruik maken van hun denkvermogen.
Marzano behandelt in zijn boek 4 manieren om de zelfredzaamheid te bevorderen. Een van die 4 is versterking van de mindset.

 

 

Carol S. Dweck, psychologe, is een van de belangrijkste onderzoekers op het gebied van motivatie. Ze is ‘Lewis and Virginia Eaton Professor of Psychology’ op de Stanford Universiteit in de Verenigde Staten. Haar onderzoek richtte zich op hoe het komt dat mensen succes hebben en hoe je succes kunt bevorderen. Ze schreef het boek Self-Theories, dat verkozen is tot boek van het jaar door de World Education Federation. Er is ook veel gepubliceerd over haar werk in New York Times, Washington Post en ze was te gast in verschillende grote talk shows in de Verenigde Staten. Ze hield ook een ‘TEDtalk’.

Het filmpje geeft het direct een overzicht van haar werk.  

 Ted Talk Carol Dweck

Prof. John Hattie berekende in zijn meta-analyse ook de effectgrootte van ‘growth mindset’ op het leren van leerlingen. De effectgrootte is .19. Dat is ruim beneden de lat van .40 die hij legt.

De reden voor de lage effectgrootte van ‘growth’ ten opzichte van de ‘fixed’ mindset is te wijten aan het feit dat we in (voornamelijk) een fixed world leven. Dit wil niet zeggen dat we niet aan een growth mindset bij kinderen hoeven te werken in het onderwijs. Het kost alleen veel inspanning om te veranderen. Een fixed world? In de westerse wereld zetten we leerlingen in groepen van vergelijkbaar niveau, ze krijgen cijfers voor testen die ons helpen hen te labelen en we verwijzen ze naar het speciaal onderwijs of geven hen extra ondersteuning buiten de klas, wat bijdraagt aan hun fixed mindset.

In het huidige systeem krijgen veel leerlingen  een fixed mindset aangeleerd… dankzij ons!
Bron: Hattie Leren Zichtbaar Maken congres 2015 (RAI Amsterdam)

 

 

 

Growth Mindsets is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0