brengt je verder

“Top, een tien zonder dat je er voor hebt geleerd. ”, “Wat een prachtige tekening, je lijkt Picasso wel”, ”Ga zo door, dan word jij de nieuwe Messi.”

De meeste ouders complimenteren hun kinderen vaak; dat zou hun eigenwaarde en prestaties ten goede komen. Maar volgens een recente studie doet dat meer kwaad dan goed. 

Voor het onderzoek werden 128 leerlingen uit groep 5 in twee groepen verdeeld. Ze kregen een eenvoudige IQ-test. Eén groep kreeg als uitslag dat ze het bijzonder goed gedaan hadden en dat ze erg slim zijn. Een andere groep kreeg als uitslag dat ze het bijzonder goed gedaan hadden en dat ze daarvoor hard gewerkt hebben. De ene groep werd dus gecomplimenteerd voor hun intelligentie, de andere voor hun inzet.

Aan alle leerlingen werd gevraagd of ze een iets moeilijkere test wilden doen. De leerlingen uit de groep die werd gecomplimenteerd voor hun intelligentie waren terughoudend. Van de groep die werd gecomplimenteerd voor hun inzet wilde 90% zijn tanden zetten in de meer uitdagende test. Op die laatste test presteerden de leerlingen uit de groep die werd gecomplimenteerd voor hun inzet significant beter. Zij kregen de boodschap dat ze hun score konden verbeteren door harder hun best te doen. Veel van de kinderen die het label slim hadden gekregen presteerden het slechtst van allemaal. De slimme kinderen dachten dat ze het goed zouden doen zonder enige inspanning.

Carol Dweck zegt hierover:

  •  een growth mindset leidt tot betere prestaties
  • een fixed mindset leidt tot vluchtgedrag
  • je kunt waarnemen hoe de mindset van kinderen is gevormd
  • je kunt de mindset beïnvloeden

Wat kun je doen:

  • gebruik ‘nog niet’
  • geef feedback die is gericht op het proces
  • geef les over leren en de werking van het brein

Misschien doe jij dat onbewust ook

Door leerlingen het idee te geven dat ze slim zijn of talentvol, voedt je het idee dat intelligentie of talent aangeboren is, net als de kleur van je ogen. Dat is misschien ook wel je eigen idee.

Wat je kunt bereiken, en ook het succes in je leven, hangt echter niet samen met intelligentie of talent, maar met inzet en doorzettingsvermogen. Dat is wat het onderzoek van Carol Dweck laat zien.

Als je gelooft dat intelligentie en talent niet te beïnvloeden zijn, noemen we dat een fixed mindset. Geloof je dat je wel invloed hebt op je intelligentie en wat je kunt, dan heb je een growth mindset. Het onderzoek van Carol Dweck toonde aan dat leerlingen met een growth mindset beter presteren.

In de communicatie met leerlingen wordt een fixed mindset vaak bevestigd. Niet eens bewust. Daarmee heb je invloed op hun kansen op succes.

Fixed mindset

Een fixed mindset bevestig je bijvoorbeeld

  • met het geven van complimenten over iets wat een leerling goed heeft gedaan,
  • door in je beoordeling van huiswerk of een toets niet mee te wegen hoeveel inzet een leerlingen heeft geleverd,
  • ze slechts 1 manier aan te reiken om een probleem op te lossen als er meerdere zijn
  • door een leerlingen te labelen
  • door lage verwachtingen te hebben van leerlingen

Growth Mindset

Een growth mindset stimuleer je door:

  • inzet te bevestigen en te complimenteren
  • niet het antwoord maar de strategie belangrijk te maken
  • door hoge verwachtingen te hebben van leerlingen
  • leerlingen te leren hoe ze uitdagingen aanpakken
  • de sfeer in de klas dat fouten maken mag, benoem ze als positieve leermomenten

Pagina 4 van 4

 

Growth Mindsets is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0