“Top, een tien zonder dat je er voor hebt geleerd. ”, “Wat een prachtige tekening, je lijkt Picasso wel”, ”Ga zo door, dan word jij de nieuwe Messi.”
De meeste ouders complimenteren hun kinderen vaak; dat zou hun eigenwaarde en prestaties ten goede komen. Maar volgens een recente studie doet dat meer kwaad dan goed.
Voor het onderzoek werden 128 leerlingen uit groep 5 in twee groepen verdeeld. Ze kregen een eenvoudige IQ-test. Eén groep kreeg als uitslag dat ze het bijzonder goed gedaan hadden en dat ze erg slim zijn. Een andere groep kreeg als uitslag dat ze het bijzonder goed gedaan hadden en dat ze daarvoor hard gewerkt hebben. De ene groep werd dus gecomplimenteerd voor hun intelligentie, de andere voor hun inzet.
Aan alle leerlingen werd gevraagd of ze een iets moeilijkere test wilden doen. De leerlingen uit de groep die werd gecomplimenteerd voor hun intelligentie waren terughoudend. Van de groep die werd gecomplimenteerd voor hun inzet wilde 90% zijn tanden zetten in de meer uitdagende test. Op die laatste test presteerden de leerlingen uit de groep die werd gecomplimenteerd voor hun inzet significant beter. Zij kregen de boodschap dat ze hun score konden verbeteren door harder hun best te doen. Veel van de kinderen die het label slim hadden gekregen presteerden het slechtst van allemaal. De slimme kinderen dachten dat ze het goed zouden doen zonder enige inspanning.