brengt je verder

Het is gevaarlijk eenvoudig om de kansen op succes voor een leerling te beperken

Misschien doe jij dat onbewust ook

Door leerlingen het idee te geven dat ze slim zijn of talentvol, voedt je het idee dat intelligentie of talent aangeboren is, net als de kleur van je ogen. Dat is misschien ook wel je eigen idee.

Wat je kunt bereiken, en ook het succes in je leven, hangt echter niet samen met intelligentie of talent, maar met inzet en doorzettingsvermogen. Dat is wat het onderzoek van Carol Dweck laat zien.

Als je gelooft dat intelligentie en talent niet te beïnvloeden zijn, noemen we dat een fixed mindset. Geloof je dat je wel invloed hebt op je intelligentie en wat je kunt, dan heb je een growth mindset. Het onderzoek van Carol Dweck toonde aan dat leerlingen met een growth mindset beter presteren.

In de communicatie met leerlingen wordt een fixed mindset vaak bevestigd. Niet eens bewust. Daarmee heb je invloed op hun kansen op succes.

Fixed mindset

Een fixed mindset bevestig je bijvoorbeeld

  • met het geven van complimenten over iets wat een leerling goed heeft gedaan,
  • door in je beoordeling van huiswerk of een toets niet mee te wegen hoeveel inzet een leerlingen heeft geleverd,
  • ze slechts 1 manier aan te reiken om een probleem op te lossen als er meerdere zijn
  • door een leerlingen te labelen
  • door lage verwachtingen te hebben van leerlingen

Growth Mindset

Een growth mindset stimuleer je door:

  • inzet te bevestigen en te complimenteren
  • niet het antwoord maar de strategie belangrijk te maken
  • door hoge verwachtingen te hebben van leerlingen
  • leerlingen te leren hoe ze uitdagingen aanpakken
  • de sfeer in de klas dat fouten maken mag, benoem ze als positieve leermomenten

 

Growth Mindsets is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0